سمنو

مطبخ خانومی

سمنو

مهسا رمضانی
مطبخ خانومی

سمنو

موادلازم:

گندم                   1کیلوگرم

آرد سنگک              3کیلوگرم

نکته:

به هیچ عنوان به سمنو شکر اضافه نمی کنیم.در جوانه گندم آنزیمی وجود داره که در حرارت بالا وقتی در مجاورت آرد قرار می گیره نشاسته آرد رو به قند تبدیل می کنه.

بهتره از آرد سبوسدار (آرد سنگک) استفاده کنیم ولی اگر نبود آرد شیرینی هم می تونیم استفاده کنیم.

طرزتهیه:

گندمها رو پاک می کنیم و بعد از شستن یک شب خیس می کنیم.بعد گندمها رو داخل بک دستمال مرطوب قرار می دیم و روی گندمها رو هم با دستمال مرطوب می پوشونیم .بهتره ظرف رو جایی بذاریم که دور از نور خورشید باشه.وقتی گندمها جوانه زدن و جوانه هابلند شدن(حدود10سانت)گندمها مناسبن که آسیابشون کنیم.ما فقط می خوایم که جوانه ها بلند بشن و نباید سبز بشن اگر سبز بشن از شیرینی جوانه ها کم می شه.

گندمها رو با ریشه و جوانه می شوریم و داخل غذاساز یا چرخ گوشت می ریزیم.بعد از آسیاب شدن مقداری آب بهش اضافه می کنیم و به هم می زنیم و داخل آبکش می ریزیم و آبش رو دوباره صاف می کنیم تا تفاله ای توش نباشه و داخل قابلمه می ریزیم.

تفاله ها رو دوباره آسیاب می کنیم و همین مراحل رو تکرار می کنیم تا کاملا تمام مواد مغذی رو از گندم  بگیریم..در قدیم 7 بار اینکارو انجام می دادن.بعد آرد رو هم که الک کردیم داخل قابلمه می ریزیم و خوب به هم می زنیم تا گلوله نباشه و اگر گلوله شد از صافی رد می کنیم.

قابلمه رو روی حرارت می ذاریم و مرتب به هم می زنیم تا جوش بیاد اگر مرتب به هم نزنیم آرد ونشاسته گندم گلوله می شن.

وقتی جوش اومد می ذاریم تا با حرارت کم ریز ریز بجوشه تا غلیظ بشه.و البته هراز گاهی هم به هم می زنیم تا ته نگیره.

وقتی غلیظ شد حرارت رو کم می کنیم و زیر قابلمه دمکش می ذاریم و مثل برنج دم می ذاریم.دم گذاشتن باعث می شه سمنو خوشرنگ بشه.هر نیم ساعت یکبار هم به هم می زنیم در این مرحله باید مراقب باشیم ته نگیره و نسوزه.حدودا 12  ساعت بعد از دم گذاشتن رنگ سمنو قهوه ای خوشرنگ می شه.اواسط پخت کمی آب سرد داخل سمنو می ریزیم و به این ترتیب شوک می دیم تا سمنو زودتر رنگ بگیره.

بفرمایین...



موضوعات مرتبط: آش ها و سوپها ، دسرها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 28 اسفند 1395برچسب:دسرها,آش ها و سوپها, | 1:49 | نویسنده : مهسا رمضانی |




.: Weblog Themes By SlideTheme :.